22/03

Het was gisteren een jaar geleden dat de terreur in ons land toesloeg. 32 onschuldige mensen werden van het leven beroofd, 340 onschuldige mensen raakte gewond. Het was een drieste, zeer trieste aanslag.

Aan de beurs in Brussel kon je een steunbetuiging met krijt op de muren en de grond bxl beurs
schrijven. Verschillende mensen liepen rond met een bordje ‘free hugs’ om iedereen een warm gevoel te geven op deze dag. In de namiddag kregen we alweer een zware dreun te verwerken. Amper een jaar na de aanslagen in Brussel, slaan ze toe in Londen.

Ik herinner me 22/03/16 nog goed. Het was een dinsdag, ik zat al vol zenuwen want ik had mijn praktijk rijexamen gepland. Plots zag ik op facebook verschillende berichten verschijnen over een bomaanslag in de luchthaven van Zaventem. Ik was zo geschrokken, hoe kunnen mensen nu zo iets doen? Even later verschenen er nog meer berichten, nog een aanslag in het metrostation van Maalbeek. Ons heel land stond in rep en roer. Deze daden hebben ons getekend voor de rest van ons leven.

’s Morgens neem ik altijd de metro om naar school te gaan. Het eerste wat ik doe als ik van de roltrap afkom en naar het perron wandel is rond me kijken, zie ik iets verdacht, doet iemand vreemd? Een tijdje geleden reed ik met de metro langs het station Maalbeek, mijn hart begon ineens sneller te slaan, ik voelde me helemaal niet veilig. Wetend dat juist op die plaats zoveel mensen van het leven zijn beroofd, zoveel mensen gewond raakte. Ik kon en kan me nu nog steeds niet voorstellen wat er toen op dat moment door hun hoofd ging.

De avond van 22/03 ben ik nog met een vriendin naLeuven kaarsjesar Leuven gegaan. Daar zijn we een kaarsje gaan branden op het Ladeuzeplein als blijk van medeleven, om even te bezinnen, maar ook vooral om mij af te vragen ‘waarom?’.

Deze vraag is tot op de dag van vandaag nog altijd een groot vraagteken, niet alleen voor mij, ik denk dat vele anderen het met mij eens zullen zijn. Deze daden zijn niet te begrijpen, noch te verklaren. Het zou niet mogen dat zoveel mensen onrecht wordt aangedaan.

Ik wil hieronder nog graag het lied plaatsen van Bart Peeters. Het is een mooie verwoording, ik zou het niet beter kunnen neerpennen.

 

Geef een reactie

